Hei.

Miksi ihmiset kuvittelevat omistavansa toisen ihmisen? Se että seurustelee, on kihloissa, naimisissa tai vaikka ihan vaan tosi hyvä ystävä ei tarkoita sitä että toista pitäisi totella joka asiassa ja elää toisen mukaan. Mikä kukaan on määräämään miten toinen elää elämäänsä?

On sanattomia "sääntöjä" (ellei toisin sovita) kuten että parisuhteessa/avioliitossa ei käydä vieraissa, ystävien luottamusta ei petetä vaikka mikä olisi.. lupauksia ei rikota.. jne..

Mitä tuohon ystävyyteen tulee niin minä olen ainakin aina ajatellut niin että teki ystäväni mitä tahansa, niin jos hän on onnellinen niin mikä minä olen siihen mielipiteitäni tunkemaan, olen onnellinen ystäväni onnellisuuden puolesta. Ei ole se oikea ystävä joka kieltää ystävänsä onnen, oli asia mikä tahansa. Oikea ystävä iloitsee ystävänsä onnea ja iloa. Iloitsee ystävän kanssa, eikä muserra toista vain siksi ettei itse tykkää asiasta tai on mustasukkainen ystävästään. Toki monille merkitsee ystävän mielipide paljonkin joissain asioissa, mutta minun mielestäni jokaisen tulisi kuitenkin tavoitella omaa onneaan. Jokainen kun kuitenkin elää itse oman elämänsä ja ohjaa sen siihen suuntaan kuin haluaa. Kukaan ei voi elää puolestasi tai tehdä elämäsi päätöksiä puolestasi.

Olen tavannut paljon ihmisiä jotka ei ikäänkuin anna toisen elää vaan murskaa jokaisen onnensiemenen ja sulloo toisen kivenrakoon, omaan varjoonsa. Usein tämä kaikki on vain eräänlaista kateutta.. ja tosiaan mustasukkaisuutta. Mutta mitä ystäviin tulee, pitäisi kuitenkin tajuta että ystävälläkin on oma elämä joka EI pyöri juuri SINUN ympärilläsi. Hänellä on muitakin kavereita ja kenties seurustelukumppani joka/jotka tarvitsevat myös hänen aikaansa, vaikket siitä/heistä itse pitäisikään. Tuskin itsekään haluisit että kaveri tulee sanomaan ketä saat tavata, kenen kanssa saat olla ja seurustella? Tulisiko kiva mieli?

Eli kaiken tämän pointtina on siis se, että JOKAINEN ELÄÄ OMAN ELÄMÄNSÄ JA KUKAAN EI OLE MIKÄÄN SANOMAAN MITÄÄN SIIHEN MITEN, MISSÄ JA KENEN KANSSA TOINEN HALUAA SEN ELÄMÄNSÄ ELÄÄ.